یکی دیگر از کاربردهای رایج علم داده در نجوم، استفاده از جمع‌سپاری یا به بیان دیگر استفاده از هزاران «شهروند دانشمند» است. با ترکیب تلاش‌های این افراد در جهت نقشه برداری از آسمان و تجزیه و تحلیل انبوه داده ها می‌توان به نتایج درخشانی رسید.

پروژه ای به نام Exoplanet Explorers از داده های تلسکوپ فضایی کپلر ناسا برای کشف حداقل 5 سیاره فراخورشیدی (سیاره‌هایی در خارج از منظومه شمسی ما) استفاده کرد. این اولین سیستم چند سیاره ای است که به طور کامل با تلاش ها و تجزیه و تحلیل داده‌های جمعی کشف شد!

این تحقیق ابتدا یک سیستم 4 سیاره ای را نشان داد، اما بعداً با تجزیه و تحلیل داده‌های بیشتر مشخص شد که سیاره پنجم نیز وجود دارد. بیش از 14000 داوطلب در این پروژه شرکت کردند و همچنان به مشاهده و تجزیه و تحلیل داده های بیشتری در طول زمان ادامه می دهند.

علم داده و نجوم- مریخ نوردکاوش در مریخ

دانشمندان سال‌هاست که در جستجوی شواهدی از حیات در مریخ هستند، مأموریت‌های رباتیکِ جدید به زودی نمونه‌هایی از خاک و سنگِ سطح این سیاره را در زمین به ما تحویل خواهند داد. این مأموریت‌ها عمدتاً بر تجزیه و تحلیل طیف سنجی جرمی برای بررسی نمونه هایی از شن های مریخ با هدف جستجوی نشانه هایی از حیات در گذشته متکی است.

حجم داده هایی که نیاز به تجزیه و تحلیل دارند بسیار زیاد خواهد بود، بنابراین ناسا به روش های جدیدی برای تجزیه و تحلیل سریع نمونه ها نیاز دارد. برای حل این چالش، ناسا با شرکت جمع‌سپاریِ جهانی HeroX و فروشنده علم داده DrivenData همکاری کرده است تا چالش جدید خود را اجرا کند؛  «طیف سنجی مریخ: چالش کشف شواهد حیات در گذشته» و جایزه 30000 دلاری را برای خلاقانه ترین روش تجزیه و تحلیل در نظر گرفته است.

دانشمندان امیدوارند با استفاده از تکنیک‌های یادگیری ماشین، که در آن مجموعه عظیمی از داده‌ها به مدل‌های تحلیلی جدید تبدیل می‌شوند، فرآیند تجزیه و تحلیل شیمیایی را خودکار کرده و نتیجه‌گیری‌های مهم را هرچه سریع‌تر به دست آورند. انتظار می‌رود که نتایج این مدل‌ها به مأموریت‌های آینده مریخ کمک کند تا سریع‌تر و کارآمدتر شوند.

برگرفته از: simplilearn و deskera

Published by

mm

ساره واحدی
svahedi72

ساره واحدی هستم؛ دانشجوی پانزدهمین دوره "علم داده" در آکادمی دایکه، دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک و علاقمند به کار کردن با دیتاها