محققان دانشگاه زوریخ با الگوریتم تحلیل تصویری جدیدکه از ماشین لرنینگ استفاده می کند توانستند تک تک حیوانات را با تحلیل رفتارهای خاصی شناسایی و متمایز کند.

پیش بینی به کمک هوش مصنوعی در تحلیل رفتار حیوانات میتواند مفید باشد. محققان روش جدیدی توسعه داده اند که در باغ وحش زوریخ در حال آزمایش است و از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل رفتار حیوانات استفاده می کند.

پیش بینی به کمک هوش مصنوعی
هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل رفتار حیوانات

محققان روش جدیدی توسعه داده اند که در باغ وحش زوریخ در حال آزمایش است و از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل رفتار حیوانات استفاده می کند.

این روش راه را برای مطالعات عمیق طولانی مدت در زمینه علوم رفتاری حیوانات باز کرده اند.

پیش بینی به کمک هوش مصنوعی در رفتار حیوانات

به گزارش سیناپرس: محققانی که درگیر مطالعات رفتار حیوانات هستند، اغلب به ساعت‌ها فیلم ویدئویی که به صورت دستی تجزیه و تحلیل می‌ شود، تکیه می ‌کنند. معمولاً این امر زمان بر بوده و مستلزم آن است که محققان از طریق ضبط ‌تصویرهای چند هفته یا چند ماهه، به مشاهده رفتار حیوانات بپردازند.

 محققان دانشگاه زوریخ روشی خودکار برای تجزیه و تحلیل این نوع تصاویر ضبط‌ شده ارائه کرده ‌اند. الگوریتم تحلیل تصویری که پژوهشگران توسعه داده اند از بینایی کامپیوتر و یادگیری ماشینی استفاده می کند و می تواند تک تک حیوانات را با تحلیل رفتارهای خاصی شناسایی و متمایز کند.

به گزارش سیناپرس، این رفتارها شامل رفتارهای نشانه کنجکاوی، ترس یا تعاملات اجتماعی هماهنگ با سایر اعضای گونه هاست.

این فناوری اساساً راه حلی برای تجزیه و تحلیل خودکار فیلم‌های ویدئویی با یک کلیک به دانشمندان ارائه می‌ دهد.

محققان هوش مصنوعی
محققان هوش مصنوعی

مزیت دیگر روش جدید تکرارپذیری آن است که اگر گروه های مختلف محققان از الگوریتم یکسانی برای تجزیه و تحلیل داده های ویدئویی خود استفاده کنند، مقایسه نتایج آسان تر است…

… زیرا همه چیز بر اساس استانداردهای یکسان انجام خواهد پذیرفت.

علاوه بر این، الگوریتم جدید آنقدر حساس است که حتی می تواند تغییرات رفتاری ظریفی را که به تدریج در دوره های زمانی طولانی ایجاد می شوند، شناسایی کند.

به گزارش سیناپرس، مارکوس مارکس (Markus Marks) پژوهشگر اصلی این مطالعه می ‌گوید: تشخیص این تغییرات با چشم انسان دشوار است.

محققان الگوریتم یادگیری ماشینی را با فیلم های ویدیویی از موش ها آموزش دادند. با این حال، پژوهشگران تاکید می کنند که این روش می تواند برای همه گونه های جانوری اعمال شود.

محققان دانشگاه زوریخ این الگوریتم را در یک پلتفرم عمومی در دسترس سایر محققان قرار داده ‌اند و بسیاری از پژوهشگران در سراسر جهان از آن استفاده می ‌کنند.

مارکس می ‌گوید: علاقه به ‌ویژه در میان محققان نخستی ‌سانان زیاد بوده است و فناوری ما در حال حاضر توسط گروهی که در حال تحقیق بر روی شامپانزه‌های وحشی در اوگاندا هستند، استفاده می‌ شود.

به گزارش سیناپرس، این امر احتمالاً به این دلیل است که این روش همچنین می تواند برای تجزیه و تحلیل تعاملات اجتماعی پیچیده در جوامع حیوانی مورد استفاده قرار گیرد. او می افزاید: روش مزایای عمده ‌ای به‌ ویژه تجزیه و تحلیل رفتارهای اجتماعی پیچیده، نسبت به الگوریتم ‌های قبلی ارائه می ‌کند.

به گزارش سیناپرس، روش جدید همچنین می تواند برای بهبود دامداری مورد استفاده قرار گیرد و نظارت شبانه روزی را قادر می سازد تا به طور خودکار رفتارهای غیرعادی دام ها را شناسایی کند.

با تشخیص تعاملات اجتماعی نامطلوب یا شروع زودهنگام بیماری، کارشناسان می توانند به سرعت برای بهبود شرایط برای حیوانات تحت مراقبت خود واکنش نشان دهند.

این روش در تحقیقات بنیادی در زمینه‌ های زیست‌ شناسی، نوروبیولوژی و پزشکی استفاده می ‌شود. همچنین روش ما می‌ تواند حتی تغییرات رفتاری ظریف یا نادر را در حیوانات مانند علائم استرس، اضطراب یا ناراحتی تشخیص دهد. بنابراین، نه تنها می تواند به بهبود کیفیت مطالعات حیوانی کمک کند بلکه به کاهش فشار روی حیوانات نیز منجر شود.

این مقاله از سناپرس گرفته شده است.

یادگیری هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ: ثبت نام در مسیر آموزشی دانشمند داده دایکه