ایلان ماسک معتقد است هوش مصنوعی از بمب اتمی خطرناک تر است. اما میشل سر فیلسوف مشهور فرانسوی فناوری را همیشه یک نمونه یا شکل تکامل یافته از بدن انسان میداند.

با توسعه هوش مصنوعی و تکامل روبات ها ، بحث در مورد تاثیر این فناوری بر آینده انسان ها جدی تر می شود. اما آیا این تحولات می تواند منجر به فاجعه انسانی شود؟

چند هفته پیش ، یکی از پیشگامان هوش مصنوعی مونترال ، یوشوا بنجیو ، پروژه ای به نام Element AI را آغاز کرد. پروژه ای که به استارتاپ ها کمک می کند تا یادگیری عمیق را آغاز کنند.

سوالات اخلاقی در مورد استفاده از هوش مصنوعی رواج بیشتری پیدا می کند. گوگل ، فیس بوک ، آی بی ام ، مایکروسافت و آمازون در پروژه های جدید با یکدیگر همکاری کرده اند تا قوانین مناسب برای طراحی و استفاده از هوش مصنوعی را پس از تحقیقات گسترده پیدا کنند. این شرکت ها امیدوارند به استاندارد جهانی برای این صنعت رو به رشد دست یابند.

رشد سریع هوش مصنوعی
رشد سریع هوش مصنوعی

با رشد سریع هوش مصنوعی ، مشکلات آن نیز افزایش می یابد. از جمله خطرات احتمالی آن برای بقای نسل بشر.

سوال اصلی این است که آیا هوش مصنوعی به نسل بشر خدمت می کند یا برای انسان کشنده است؟ پاسخ به این سوال پیچیده و در عین حال ساده است. هوش مصنوعی همیشه برای نسل بشر خوب و در عین حال بد خواهد بود. فناوری ادامه انسان هایی است که آن را ایجاد کرده اند و کاربران آن. در نتیجه ، تأثیر آن بر نسل بشر می تواند مثبت یا مخرب باشد. بسته به اینکه به کدام سر طیف نگاه می کنید.

تکنولوژی، ادامه‌ی راه انسان‌ها

از زمان کشف آتش ، انسانها به طور چشمگیری تکامل یافته اند و قرنها بعد از قرن ، فناوریهای جدید و چشمگیری را کشف کرده اند. همه این طرح ها مزایا و معایب خود را دارند. و هرگونه تغییر جهت ، تأثیری جبران ناپذیر بر سرنوشت جامعه ما و رفتار اخلاقی ما داشته است.

همانطور که میشل سر فیلسوف مشهور فرانسوی در کتاب خود اشاره می کند ؛ فناوری همیشه یک نمونه یا شکل تکامل یافته از بدن انسان است. به عنوان مثال ، چکش نمونه قوی تری از مشت است. با پیروی از این منطق ، می توان گفت کامپیوتر مغز انسان و وب مجموعه ای از دانش و حافظه انسان است.

در مرحله بعد ، هوش مصنوعی استعاره رایانه را به عنوان مغز انسان به سطح بعدی می رساند و به طور چشمگیری از فعالیت مغز در طراحی شبکه های عصبی عمیق تقلید می کند. فضای وب دیگر تنها بانک دانش ما نخواهد بود. بلکه علیرغم هوش مصنوعی ، این دانش به عمل نزدیک می شود و راه را برای ارتباط دنیای واقعی با یکدیگر هموار می کند.

خوب یا بد؟

اگرچه چشم انداز هوش مصنوعی برای صنعت فناوری رویایی است ؛ ممکن است برای افراد خارج از صنعت ترسناک به نظر برسد. مخصوصاً وقتی یک قدم به عقب برمی دارید و به دنیای خارج از سیلیکون ولی نگاه می کنید.

با وجود چندین دهه جنگ و میلیاردها دلار صرف جنگ علیه تروریسم ، گروه هایی مانند داعش هنوز غیرقابل کنترل به نظر می رسند. شاید انسانها آنطور که تصور می کردند تکامل نیافته اند. لازم به ذکر است که اگر هوش مصنوعی به دست اشتباه برسد ؛ این می تواند به اندازه پیش بینی ها مخرب باشد.

بنابراین آیا ما باید از دنبال کردن این رویا دست برداریم؟ با توجه به سابقه فناوری از زمان کشف آتش تا به امروز ، می توان به آینده هوش مصنوعی خوشبین بود و در عین حال دید منفی نسبت به آن داشت.

نگاهی کوتاه به تاریخچه‌ی فناوری

آتش غذای پخته را برای انسان به ارمغان آورد. عاملی که در رشد ذهنی انسان بسیار حیاتی است. در امپراتوری بیزانس ، آتش به عنوان سلاح کشتار جمعی برای از بین بردن ناوگان دشمن و تسخیر مناطق جدید استفاده می شد.

چرخ توانایی حرکت به طرز بی سابقه ای را به ارمغان آورد و درهای جهان را به روی انسان ها باز کرد. قرن ها بعد اما جابجایی گسترده منجر به آلودگی هوا و گرم شدن کره زمین شد. عاملی که ممکن است منجر به نابودی زمین شود.

اینترنت و رسانه های اجتماعی
اینترنت و رسانه های اجتماعی

با متصل ساختن مردم به دانش عمومی کمک کرده و به مردم صدا می دهد. از سوی دیگر ، این فناوری حریم خصوصی ما را به خطر انداخته است.

حرص ، تبعیض ، نفرت ، جنگ ، تروریسم و ​​بربریت همیشه وجود داشته است. این پدیده ها مستقل از رشد فناوری هستند و جلوه ای از کاستی ها و چند بعدی بودن نوع بشر هستند. نگرانی در مورد هوش مصنوعی به این دلیل است که این فناوری ممکن است تاریکی انسان را قوی تر یا بدتر از آن ، آن را به ماشین ها منتقل کند.

پیشرفت به‌جای هراس

خوب یا بد ، بحث بر سر هوش مصنوعی نظری و مبهم است. هیچ کس توانایی متوقف کردن رشد فناوری را که عامل اساسی در رویاپردازی و توسعه انسان است ، ندارد.

فناوری به ما امکان می دهد دنیایی عاری از سرطان ، برابر و پاک را تصور کنیم. به جای تلاش برای متوقف کردن فناوری ، باید سعی کنیم آن را کامل تر کنیم. اما در این راه باید از تجربیات گذشته درس بگیریم و بر خرد جمعی تکیه کنیم.

با هر پیشرفت چشمگیر در فناوری ، نیاز جدیدی به تجدید نظر و به روز رسانی اخلاق وجود دارد. امروزه بشر بیش از هر زمان دیگری به آگاهی نیاز دارد. اگر نتوانیم منافع جامعه بشری را بر منافع شخصی ، اقتصادی ، سیاسی یا نظامی ترجیح دهیم. هوش مصنوعی می تواند بزرگترین فاجعه انسانی باشد.

اما اگر انسانها در درک خود از انسانیت به مرحله جدیدی برسند ، هوش مصنوعی به ما کمک می کند تا دنیایی را درک کنیم که ما را مجبور می کند بر نقاط قوت خود (خلاقیت ، تفکر ، هوش هیجانی و توانایی حل مسئله) تمرکز کنیم و ماشین ها را کوچکتر کار کنیم. و تکرار می کند.

اعتماد به ربات‌ها؟

هوش مصنوعی
هوش مصنوعی

 ماشین ها را نباید جایگزین انسان دانست. در چنین شرایطی ، احساس قدرت و مسئولیت خود را از دست می دهیم. هوش مصنوعی را می توان مکمل انسان دانست. راه تکامل بشریت

همیشه ماندن در کنار هم خطرناک تر از پیشرفت و تکامل به نظر می رسد. روزی که انسان ها تکامل خود را متوقف کنند ، پس خواهند رفت. بنابراین بهتر است پیشرفت را در اولویت قرار دهید. با این حال ، مهم است که خودخواهی را جایگزین احتیاط نکنید. در چنین حالتی ، آینده بشر در خطر خواهد بود و انسانها اشتباهات خود را تکرار خواهند کرد.

این مقاله بازنشری است از وبسایت تکنوفیلد.

ثبت نام در مسیر اموزشی دانشمند داده شامل دوره هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ.