یک پروژه ۱۰ میلیون یورویی به رهبری ایرلند برای ارائه درمان مناسب‌تر برای مبتلایان به بیماری نورون حرکتی (MND) با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی راه‌اندازی شده است.

MND که به نام اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (یا ALS) نیز شناخته می شود، باعث کاهش تدریجی حرکت، شناخت و رفتار می شود و یک بیماری پایانی است که هیچ درمان موثری ندارد. تحقیقات نشان داده است که این بیماری ناشی از ترکیبات متفاوتی از ژن‌های معیوب است که احتمالاً با سبک زندگی و محیط در تعامل هستند.

با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها، پروژه «Precision ALS» درک چگونگی تأثیر این عوامل بر پیشرفت بیماری را بهبود می‌بخشد، که به نوبه خود از توسعه داروها و درمان‌های «پزشکی دقیق» خبر می‌دهد، که برای هر فرد کارآمد خواهد بود. رویکرد یک اندازه مناسب برای همه.

پروژه Precision ALS توسط دو مرکز تحقیقاتی ایرلندی، ADAPT به میزبانی Trinity College و FutureNeuro به میزبانی RCSI هدایت می شود.

محققان این پروژه در مشارکت با TRICALS (یک ابتکار تحقیقاتی بین‌المللی ALS)، کار خواهند کرد که داده‌هایی را که درباره MND/ALS از طریق کارشناسان، بیماران و گروه‌های حامی بیمار  طی 10 سال تولید کرده است، ارائه خواهند داد.

نتایج بالینی بهتر

همچنین محققان با شرکای صنعتی از جمله Biogen، Novartis، Takeda، IQVIA، Roche و Accenture در توسعه دارویی «پزشکی دقیق» همکاری خواهند کرد که منجر به نتایج بالینی بهتر برای بیماران و کاهش هزینه های اقتصادی این بیماری ها می شود.

این تحقیق توسط دولت ایرلند از طریق سرمایه گذاری 5 میلیون یورویی بنیاد علمی ایرلند (SFI) و 5 میلیون یورو اضافی از شرکای صنعتی پشتیبانی می شود.

“این پروژه، تحقیقات بالینی و صنعت را در بر می گیرد و بهترین فناوری ها، بهترین ایده ها و بهترین تخصص های پزشکی با پتانسیل تغییر زندگی به سمت بهتر شدن را ترکیب می کند.”

پروفسور اورلا هاردیمن، مدیر برنامه تحقیقاتی Precision ALS و پروفسور نورولوژی در ترینیتی، گفت که تاکنون موفقیت آزمایش‌های بالینی مربوط به MND/ALS “ناامیدکننده” بوده است.

ALS
بیماری ALS

ALS یک بیماری است که فقط انسان را تحت تأثیر قرار می دهد و نیاز به رویکرد پزشکی دقیق برای توسعه دارو به طور فزاینده ای تشخیص داده می شود.

اکنون می دانیم که ALS یک بیماری ناهمگون است، به این معنی که علل مختلف و الگوهای پیشرفت متفاوتی دارد. برای درک این تفاوت ها به اعداد زیادی نیاز است. او گفت که با استفاده از تجزیه و تحلیل «داده‌های بزرگ»، Precision ALS درک عمیقی از عواملی که ناهمگونی را هدایت می‌کنند، ارائه می‌دهد و با انجام این کار برای اولین بار به ما امکان می‌دهد تا درمان‌های جدید و نوآورانه را برای زیرگروه‌های خاص بیماران هدف قرار دهیم.

ALS دقیق اولین چارچوب فناوری اطلاعات و کامپیوتر (ICT) برای درمان MND/ALS خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که این فناوری می‌تواند به راحتی با سایر بیماری‌هایی که با چالش‌های مرتبط با پزشکی دقیق مشابه روبرو هستند، سازگار شود.