به درستی گفته شده است که برای یادگیری بهترین‌ ها، باید از بهترین ‌ها یاد بگیرید؛ دانشمندان علم داده بهترین گزینه برای ما علاقمندان به علم داده هستند. درواقع برای یادگیری هر مسئله ای، شما باید متکی به فرآیند درک ریز و درشت موضوع باشید. اما در عین حال، بررسی زندگی افرادی که در زمینه مورد نظر ما پیشرفت کرده‌اند، باعث می ‌شود تا روند یادگیری ما به طرز قابل توجهی افزایش یابد.

آشنایی با افراد موفق و بررسی روند پیشرفت آن‌ ها، به تلاش‌ های ما جهت می ‌دهد و البته باعث می ‌شود تا یک چشم ‌انداز از احتمالات ممکن در آینده را داشته باشیم. در این مقاله، ما قصد داریم تعدادی از بهترین دانشمندان علم داده جهان را معرفی کنیم که با تلاش ‌های خود تاثیر قابل توجهی در زمینه علم داده داشته اند، پس با ما همراه باشید.

دانشمند علم داده

تعدادی از بهترین دانشمندان علم داده جهان

  • جفری هینتون (Geoffrey Hinton)

جفری هینتون قطعا در صدر این لیست 13 تایی از دانشمندان علم داده قرار دارد به گونه ای که او را پدرخوانده هوش مصنوعی می دانند. این دانشمند بریتانیایی-کانادایی، روانشناس شناختی و دانشمند علوم کامپیوتر است.  پدربزرگش جورج بول ریاضی‌دانی که اختراع جبر بولی پایه‌های رایانه‌های مدرن را پایه‌ریزی کرد، بود. پسر عموی وی نیز جوآن هینتون فیزیکدان هسته‌ای بود که روی پروژه منهتن کار می‌کرد و اولین سلاح هسته‌ای جهان را در طول جنگ جهانی دوم تولید کرد. پدر جفری هینتون هم هوارد هینتون یک محقق بود.

جفری هینتون دانشمند علم داده

هینتون پنج سال به‌عنوان عضو هیئت علمی در بخش علوم کامپیوتر دانشگاه کارنگی ملون مشغول به کار بود. پس از آن عضو موسسه تحقیقات پیشرفته کانادا شد و به دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه تورنتو رفت. جفری هینتون به دلیل انجام تحقیقات و اقدامات گسترده‌ای که در زمینه توسعه شبکه‌های عصبی مصنوعی کرده، به نام پدرخوانده هوش مصنوعی شناخته می‌شود و او را یکی از بزرگترین دانشمندان علم داده در جهان می شناسند.

جف به دلیل فعالیت خود در شبکه‌ های عصبی مصنوعی به طور گسترده‌ ای شناخته شده است. او دارای مدرک دکترای هوش مصنوعی از دانشگاه ادینبورگ است. در سال ۲۰۱۳، او به شرکت گوگل پیوست و مسئولیت هدایت تیم هوش مصنوعی این شرکت را بر عهده گرفت. جف و گروه تحقیقاتی او را می‌ توان نیروی محرکه احیای شبکه ‌های عصبی و یادگیری عمیق دانست.

  • یان لی کان (Yann Lecun)

یان لی کان مدیر موسسه مرکز علوم داده NYU است. او به عنوان یکی از بهترین دانشمندان علم داده جهان در چندین پروژه یادگیری عمیق کار کرده است و ۱۴ مجوز ثبت اختراع در ایالات متحده آمریکا به نام وی ثبت شده است. وی در حال حاضر در فیس بوک به عنوان مدیر بخش تحقیق AI کار می ‌کند و فیسبوک با کمک‌گیری از لیکان یکی از آزمایشگاه‌های پیشروی هوش مصنوعی جهان را در اختیار دارد.

یان لی کان همچنین برندهٔ جوایزی همچون جایزه تورینگ در سال ۲۰۱۸ شده‌است. این جایزه به عنوان جایزه نوبل در کامپیوتر شناخته می شود و به افرادی تعلق می گیرد که سهم به سزایی در علوم کامپیوتر داشته باشند.

یان لی کان

او همچنین به عنوان پروفسور در ۱۲ سال گذشته با دانشگاه نیویورک ارتباط داشته است. یان دارای دکترای علوم کامپیوتر از دانشگاه پیر و ماری کوری (پاریس ششم) است. حوزه مورد علاقه وی در یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، بینایی رایانه، علوم اعصاب محاسباتی است.

یکی از موضوعات جذاب برای دانشمندان علم داده، بینایی رایانه ای است. “دیدن عکس توسط افراد نابینا” ایده‌ای است که فیسبوک آن را با استفاده از یادگیری عمیق دنبال می‌کند. در این شرکت هدف نهایی از این ایده تبدیل یک عکس به متن و سپس خواندن متن برای یک فرد نابینا است تا بتواند درکی از تصویر به دست آورد. یکی از گام‌های اساسی فیسبوک جهت ورود به مجموعه شرکت‌های سرمایه‌گذار در یادگیری عمیق، جذب آقای یان لیکان از متخصصین شبکه‌های کانولوشنی عمیق است.

  • یوشوا بنجیو (Yoshua Bengio)

یوشوا نفر بعدی در لیست دانشمندان علم داده است. او متولد ۱۹۶۴ در فرانسه و  یک دانشمند کامپیوتر کانادایی است که بیشتر به خاطر کارهایش در شبکه‌های عصبی مصنوعی و یادگیری عمیق شناخته شده است. او دارای مدرک دکتری علوم کامپیوتر از دانشگاه مک گیل است.

وی بنیانگذار و متخصص تحقیق و توسعه فناوری ApSTAT است. او همچنین در ۲۲ سال گذشته به عنوان پروفسور با دانشگاه مونترال همکاری داشته است. پیش از این، او با AT&T & MIT به عنوان محقق یادگیری ماشین کار می‌ کرد.

یوشوا بنجیو

بنجیو علاوه بر اینکه در سال ۲۰۱۸ برنده جایزه تورینگ شد، در سال ۲۰۱۷ به دریافت نشان Officier of the Order of Canada مفتخر شد.  و در همان سال نامزد دریافت جایزه از انجمن سلطنتی کانادا شد و جایزه Marie-Victorin Quebec را برنده شد.

مشارکت او در یادگیری عمیق و هوش مصنوعی باعث شده است تا وی به عنوان یکی از بهترین دانشمندان علم داده جهان مورد توجه جهانیان قرار بگیرد. در میان دستاوردهای متعدد وی می ‌توان به کرسی تحقیقاتی کانادا در زمینه الگوریتم ‌های یادگیری آماری اشاره کرد.

  • یورگن اشمید هوبر (Jurgen Schmidhuber)

اشمید هوبر تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی (1987) و دکترا (1991) در دانشگاه فنی مونیخ گذراند. هدف وی ایجاد یک هوش مصنوعی خود بهبود بخش (AI) باهوش‌تر از خودش است.

وی به طور مداوم در یادگیری عمیق بینایی رایانه ‌ای، RNN به تحقیق پرداخته است. در حال حاضر، ثمره تلاش ‌های وی در مورد یادگیری ماشین در Google، Microsoft، IBM، Baidu و بسیاری از شرکت ‌های دیگر مورد استفاده قرار می ‌گیرد و او را به یکی از برجسته ترین دانشمندان علم داده در جهان تبدیل کرده است.

یورگن اشمید هوبر

اشمید هوبر با انتشار ۳۳۳ مقاله معتبر و کسب هفت جایزه بین المللی از جمله جایزه هلمهولتز انجمن بین المللی شبکه‌ های عصبی (Helmholtz Award of the International Neural Networks Society) ۲۰۱۳و جایزه پیشرو شبکه‌ های عصبی IEEE (IEEE Neural Networks Pioneer Award) ۲۰۱۶ توانسته از جایگاه ویژه ایی در بین بهترین دانشمندان علم داده جهان به خود اختصاص دهد.

  • الکس سندی پنتلند (Alex «Sandy» Pentland)

الکس سندی پنتلند لیسانس خود را از دانشگاه میشیگان و دکترای خود را در سال 1982 از موسسه فناوری ماساچوست دریافت کرد. او ۲۹ سال گذشته را به عنوان پروفسور با دانشگاه MIT در ارتباط بوده است. در این دوره، وی چندین شرکت مانند IDcubed. org، Sense Networks، Cogito Health، Ginger. io را تاسیس کرد.

الکس سندی پنتلند

دستاوردهای بزرگ وی باعث شده است تا وی توسط شرکت مجله Forbes از بین دانشمندان علم داده، به عنوان قدرتمندترین دانشمند داده در جهان معرفی شود. او همچنین به عنوان مشاور در MNC های مختلف مانند نیسان، موتورولا، HBR، Telefonica و غیره منصوب شده است. حوزه مورد علاقه این دانشمند بزرگ در یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، محاسبات انسانی و غیره است.

  • پیتر نورویگ (Peter Norvig)

پیتر نورویگ زاده ۱۴ دسامبر ۱۹۵۶ دانشمند کامپیوتر آمریکایی و عضو برجسته آموزش در موسسه هوش مصنوعی انسان محور استنفورد است. او لیسانس علوم در ریاضیات کاربردی از دانشگاه براون و دکترای علوم کامپیوتر از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی دریافت کرد. وی قبلاً به عنوان مدیر تحقیقات و کیفیت جستجو در Google خدمت می کرد.

Peter Norvig

وی کار خود را به عنوان یک دانشمند تحقیقاتی آغاز کرد و در حال حاضر به عنوان مدیر تحقیقات در گوگل مشغول به کار است. قبل از همکاری با شرکت گوگل، وی ۶ سال به عنوان رئیس بخش علوم محاسباتی در ناسا مشغول به فعالیت بود.
وی به عنوان یکی از بهترین دانشمندان علم داده جهان دارای جوایز بین المللی از جمله جایزه استثنایی دستاورد ناسا، ACM Fellow، AAAI Fellow است. وی دارای مدرک دکتری علوم کامپیوتر از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی است. حوزه مورد علاقه این دانشمند بزرگ شامل هوش مصنوعی، پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشین است.

Artificial Intelligence A Modern Approach

کتاب وی با عنوان هوش مصنوعی: رهیافتی نوین (به انگلیسی: Artificial Intelligence A Modern Approach) نوشته استوارت راسل و پیتر نورویگ، در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان تدریس می‌شود.

  • کورینا کورتس (CorinnaCortes)
  • اندرو ان جی (Andrew Ng)

اندرو ان جی متولد 18 آوریل 1976 در بریتانیا است. وی را می‌توان یکی از بهترین دانشمندان علم داده جهان دانست که به عنوان یک کارآفرین موفق نیز شناخته می‌ شود. اندرو نگ و دافنه کولر (Daphne Koller) شرکت Coursera را تاسیس کرد. او در حال حاضر به عنوان یک دانشمند ارشد در بایدو (Baidu) مشغول به کار است و در آنجا در انجام تحقیقات در زمینه یادگیری عمیق و رویکردهای مقیاس ‌پذیر برای Big Data و AI فعالیت می ‌کند.

ان‌جی مؤسس و رهبر گوگل برین(Google Brain) و سرپرست علمی سابق سایت بایدو است که شرکت‌های هوش مصنوعی بسیاری را ایجاد کرد. وی استاد و مدیر آزمایشگاه هوش مصنوعی دانشگاه استنفورد بود. وی همچنین به عنوان پیشگامان آموزش مجازی آنلاین شناخته می‌شود که تلاش‌های وی منجر به ایجاد سایت کورسرا شد.

اندرو ان جی

اندرو ان‌جی از سال ۲۰۰۶ برای حل گره هوش مصنوعی به یادگیری عمیق علاقه‌مند بود و در سال ۲۰۱۱ به همکاری با جف دین گرگ کورادو برای ساخت یک سیستم نرم‌افزاری بزرگ‌مقیاس یادگیری عمیق، به نام DistBelief، پرداخت که روی زیرساخت محاسبات ابری گوگل اجرا می‌شود. گوگل برین ابتدا بخشی از گوگل ایکس بود و موفقیت‌های پروژه باعث شد که به عنوان یک زیرمجموعه جدا از گوگل ارتقا پیدا کند.

او به عنوان دانشیار با دانشگاه استنفورد در ارتباط است. او همچنین موسس و رهبر پروژه یادگیری عمیق شرکت گوگل است. وی از طریق Coursera، همراه با سایر رشته ‌ها، دانش علم داده را به صورت رایگان در اختیار همه قرار داد. عمده شهرت وی به دلیل دوره آموزشی یادگیری ماشین است که توسط وی منتشر شد.

او توسعه پلتفرم دوره‌های آنلاین و آزاد استنفورد (MOOC) را رهبری کرد و یک کلاس ماشین لرنینگ آنلاین را که به بیش از 100000 دانش‌آموز ارائه شد، تدریس کرد. این امر باعث شد که او Coursera، پلتفرم پیشرو MOOC در جهان را تأسیس کند، در حالی که او همچنین پلتفرم آموزشی DeepLearning.AI را تأسیس کرد. تا به امروز، دوره های هوش مصنوعی او بیش از هفت میلیون ثبت نام داشته است. در سال 2013، Ng در فهرست 100 فرد تأثیرگذار جهان در TIME قرار گرفت.

  • دافنه کولر (Daphne Koller)

وی رئیس و بنیانگذار Coursera است. او دارای مدرک دکتری علوم کامپیوتر از دانشگاه استنفورد است. در طول سال ‌ها این دانشمند بزرگ زن علم داده توانسته است با کسب جوایز معتبر بین المللی، جایگاه خود را به عنوان یکی از بهترین دانشمندان علم داده جهان تثبیت کند.

وی تقریباً ۱۸ سال به عنوان استاد در دانشگاه استنفورد مشغول به فعالیت بود. از جمله زمینه ‌های تحقیقاتی مورد علاقه این دانشمند بزرگ می‌ توان به یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، تشخیص الگو اشاره کرد.

دافنه کولر

دافنه کولر، استاد تمام سابق دانشگاه استنفورد و بنیان‌گذار مؤسسه‌ی اینسیترو معتقد است دلیل این که یادگیری عمیق به این سرعت، هوش مصنوعی نسل پیشین را از صحنه حذف کرد، به توانایی فوق‌العاده‌ی آن در تشخیص الگوها برمی‌گردد.

گفتنی است مؤسسه‌ی اینسیترو در حال کار روی شبکه‌های عصبی و سایر انواع هوش یادگیری ماشین است تا به کمک آن‌ها روش‌های جدیدی برای ساخت درمان‌های دارویی ابداع کند. انعطاف‌پذیری شبکه‌های عصبی به معنی گستردگی روش‌های استفاده از الگوریتم‌های تشخیص الگو است، این انعطاف‌پذیری بالا باعث جلب توجه محققان زیادی شده است به‌همین‌دلیل، تاکنون در قرن ۲۱ از آن زمستان‌های طولانی هوش مصنوعی خبری نبوده است.

  • هیلاری میسون (Hilary Mason)

وی بنیانگذار آزمایشگاه‌ های Fast Forward، hackNY. org و DataGotham است. همچنین وی به عنوان دانشمند ارشد در Bitly و استادیار در دانشگاه جانسون و ولز کار می ‌کرد. این دانشمند بزرگ زن همراه با بسیاری از جوایز دیگر توانسته است جایزه رهبری مهندسی TechFellow ۲۰۱۲ را نیز کسب کند. از جمله زمینه‌ های مورد علاقه وی می ‌توان به یادگیری ماشین، داده کاوی، پایتون اشاره کرد.

  • سباستین ترون (Sebastian Thrun)

سباستین ترون یک نوآور، کارآفرین و دانشمند کامپیوتر است که در سال ۱۹۶۷ در سولینگن آلمان متولد شد. وی در سال ۱۹۸۸، Vordiplom خود را در رشته علوم کامپیوتر، اقتصاد و پزشکی از دانشگاه هیلدزهایم (Hildesheim)، اخذ نمود. ترون مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۹۹۳ و مدرک دکتری را در سال ۱۹۹۵ در رشته علوم کامپیوتر و آمار از دانشگاه بن (Bonn) دریافت نمود. گفتنی است h-index این پژوهشگر برجسته ۱۴۶ می‌باشد.

وی در سال ۱۹۸۸ به عنوان استادیار و مدیر عامل آزمایشگاه یادگیری رباتِ دانشگاه کارنگی ملون (CMU)، انتخاب شد وبه عنوان دانشمند علوم کامپیوتر به گروه علوم کامپیوتر در این دانشگاه پیوست. در ژانویه ۲۰۰۴ به عنوان مدیر آزمایشگاه هوش مصنوعی استفورد (SAIL)، منصوب شد. بعدها ربات Junior را ساخت که در چالش بزرگ DARPA، در سال ۲۰۰۷ مقام دوم را کسب کرد.

در سال ۲۰۱۱ نیز برای کار در گوگل، استفورد را ترک و در زمینه توسعه اتومبیل خودرانِ گوگل (اتومبیل بدون راننده گوگل) مشغول به کار شد. ترون به همراه پیتر نورویگ ، اولین Massive Open Online Course، که به اختصار به آن MOOC گفته می شود را بصورت جهانی با ۱۶۰ هزار دانش آموز توسعه داد. پس از کسب این تجربه موفق، ترون یک پلتفرم آموزش آنلاین به نام Udacity را در حوزه‌های فناوری، برنامه‌نویسی، رباتیک و غیره تاسیس نمود. همچنین شرکت فناوری KittyHawk، را نیز تاسیس نمود.

Sebastian-Thrun

وی بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Udacity است. پیش از این، او گوگل [x] را تأسیس کرد و ۷ سال به عنوان معاون و عضو Google کار کرد. علاوه بر این، او به عنوان استاد پژوهشی با دانشگاه استنفورد در ارتباط است. او قصد دارد به عنوان یکی از بهترین دانشمندان علم داده جهان در Udacity دموکراتیک ‌سازی آموزش را انجام دهد تا همه افراد در جهان بتوانند از آموزش جهانی برخوردار شوند.

او رویای این را دارد که با توانمندسازی همه مردم جهان از طریق آموزش بهتر، این جهان را به مکانی بهتر تبدیل کند. از جمله زمینه ‌های مورد علاقه تحقیقاتی این دانشمند بزرگ می ‌توان به یادگیری ماشین و هوش مصنوعی اشاره کرد.

وی در سن ۳۹ سالگی به عنوان عضوی از آکادمی ملی مهندسی و آکادمی علوم آلمان انتخاب شد. وی برنده جوایز بی شماری از جمله جایزه تحقیق ماکس پلانک (Max Planck) شد. او در سال ۲۰۱۷ جایزه مقاله کلاسیک AAAI توسط انجمن پیشرفت هوش مصنوعی (AAAI) را دریافت کرد. در سال ۲۰۰۵ توسط Science Popular، به عنوان یکی از 5 استعداد جهان انتخاب شد و در سال ۲۰۱۱ توسط Fast Company، به عنوان پنجمین فرد خلاق در دنیای تجارت انتخاب شد.

  • جف همرباخر (Jeff Hammerbacher)

می ‌توان وی و دی جی پاتلی (DJ Patil) مخترعین اصطلاح دانشمند داده دانست. وی بنیانگذار و دانشمند ارشد کلودرا (Cloudera) است. او در گذشته هدایت تیم داده در فیس بوک را بر عهده داشت. تیم داده مسئول هدایت بسیاری از کاربردهای آمار و یادگیری ماشین در فیس بوک بود.

او علاوه بر تعهدات فعلی، استادیار دانشکده پزشکی مونت سینا (Medicine) نیز هست. او دارای مدرک کارشناسی ریاضی از دانشگاه هاروارد است.

  • جرمی آچین (Jeremy Achin)

وی بنیانگذار Data Robot است. قبل از تاسیس این شرکت وی به مدت ۵ سال به عنوان مدیر تحقیقات و مدل‌ سازی در بیمه مسافران مشغول به فعالیت بود. وی با عملکرد فوق العاده خود در مسابقات Kaggle Competitions توانست توجه جهان را به خود جلب کند.

از جمله حوزه‌ های مورد علاقه او می ‌توان مدل‌ سازی پیش بینی، داده کاوی، یادگیری ماشین اشاره داشت. جالب است بدانید که شرکت Robot Data به دلیل بکارگیری بهترین دانشمندان علم داده جهان شناخته می ‌شود. همین امر باعث شده است تا این شرکت ابتدای راه اندازی خود به یکی از سریع ‌ترین شرکت‌ های در حال رشد در ایالات متحده تبدیل شود.

دیتاربات درصدد است تا حد امکان، کار دانشمندان داده را خودکارسازی کند. این شرکت در حال توسعه نرم‌افزاری است که بنا به گفته مدیران شرکت، مشتریانی همچون یونایتد ایرلاینز، پی‌ان‌سی بانک و دیلویت را در ایجاد مدل‌های پیشگویانه کمک خواهد کرد. کاربران پلتفرم دیتاربات، برای پاسخ‌دهی به پرسش‌های کسب‌وکاری از طریق یادگیری ماشین، تنها به اندکی داده و کنجکاوی نیاز خواهند داشت، نه مهارت‌ کدنویسی.

سخن آخر

در زمان بررسی و معرفی بهترین دانشمندان علم داده جهان متوجه می‌ شویم که ویژگی مشترک همه آن ‌ها عشق به علم داده ها است. بنابراین اگر علم داده ها نیز موضوع مورد علاقه شما است، توصیه می کنیم با بررسی زندگی بهترین دانشمندان علم داده جهان، راه خود برای رسیدن به موفقیت را پیدا کنید. دانشمندان بزرگی که در این مقاله معرفی شدند، همگی در رشته خود استاد هستند و مشتاقانه به دنبال فرصت هایی برای گسترش دانش علم داده در سراسر جهان هستند.

این مطلب برگرفته از سایت های زیر می باشد:

asemooni.com                      robot.cfp.co.ir                            wikipedia.org

iranketab.ir                           kalasoda.com                             zoomit.ir

old.nikamooz.com                             fanpaper.ir

Published by

mm

ساره واحدی
svahedi72

ساره واحدی هستم؛ دانشجوی پانزدهمین دوره "علم داده" در آکادمی دایکه، دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک و علاقمند به کار کردن با دیتاها