دانشگاه هاروارد در سال 2012 دانشمند داده (Data Scientist) را به عنوان جذاب‌ترین موقعیت شغلی قرن 21 معرفی کرده است. از آن زمان به بعد، طبق آمار لینکدین تقاضا برای این موقعیت شغلی 650 درصد افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2026 حدود 11.5 میلیون موقعیت شغلی مربوط به علم داده فقط در بازار آمریکا مورد نیاز باشد.

Data Scientist

طبق آمار اعلام شده میانگین درآمد سالانه Data Scientist ها در بازار آمریکا 114هزار دلار است که توزیع نرمال آن نشان می‌دهد بیش از 50 درصد این افراد درآمدی بیشتر از میانگین را دارند. تفاوت درآمدها به پارامترهای مختلفی بستگی دارد از جمله: موقعیت شغلی، تجربه و مهارت فرد، محل و سایز سازمان و … .

درآمد دانشمندان داده

میانگین درآمد سالانه Data Scientist در برخی از شرکت های بزرگ:

درآمد سالانه

اندازه بازار حوزه Data Science طبق تخمین‌‌ها 27 درصد رشد سالانه دارد و پیش بینی می شود که تا سال 2026 به 165 میلیارد دلار خواهد رسید. این حجم بزرگ سرمایه که در این بازار هزینه می شود نشان از اهمیت این حوزه دارد.

اندازه بازار حوزه علم داده

یکی از دلالیل اهمیت Data Science کابرد آن در صنایع مختلف است از جمله: نفت و گاز، اتومبیل، مالی، بانک، بیمه، تجارت الکترونیک، سلامت، پزشکی، حمل و نقل و … .

کاربرد دیتاساینس در صنایع

می‌توان گفت هر جا که داده‌ای وجود داشته باشد Data Science می تواند آنجا خلق ارزش کند.  از طرفی می دانیم که در دنیای دیجیتال امروزه حجم گسترده‌ای از دیتا به طور مداوم ثبت می‌شود که این اهمیت و جایگاه  Data Science را افزایش می‌دهد.

به طور مثال در حوزه تحلیل رفتار مشتریان، استفاده از Data Science در حدی که بتواند تعامل با مشتریان را برای سازمان بهینه‌سازی کند، می‌تواند جریان درآمدی را بیش از 50 درصد افزایش دهد.

در حوزه‌های عملیاتی، در صنعت و لایه‌های مختلف دیگر توانسته هزینه های تولید را بیش از 34 درصد کاهش دهد. 

در حوزه مدیریت ریسک توانسته بیش از 46 درصد افزایش سودآوری ایجاد کند.

مدرس: محمد روزبه (مدیرعامل گروه دایکه)

مستندساز: ساره واحدی

برگرفته از محتوای آموزشی پانزدهمین دوره علم داده دایکه

Published by

mm

ساره واحدی
svahedi72

ساره واحدی هستم؛ دانشجوی پانزدهمین دوره "علم داده" در آکادمی دایکه، دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک و علاقمند به کار کردن با دیتاها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *